APDK, een plek voor bijzondere mensen

Het is nu inmiddels maandag en mijn vrijwilligerswerk zit er op. Al met mijn eerste vrije dag voel ik mij ontzettend nutteloos en moet ik mezelf tegenhouden om niet terug te gaan naar APDK. In de afgelopen weken heb ik daar iets ontdekt, waardoor ik moeite heb om APDK los te laten. Ik heb APDK altijd beschreven als een rehabilitatiecentrum voor gehandicapte mensen. Hier beschrijven ze APDK als een rehabilitatiecentrum voor mensen met andere mogelijkheden. In de afgelopen weken heb ik ontdekt dat APDK een plek is voor bijzondere mensen. Van de jongste tot de oudste, ieder kind heeft zo'n bijzonder verhaal, zo'n bijzondere persoonlijkheid, dat ze stuk voor stuk mijn hart hebben gestolen.

De afgelopen weken heb ik daarom ook vooral mijn tijd aan APDK besteed. Bij Mombasa Childrens Home waren de kinderen alweer naar school en was er sowieso weinig te doen buiten de speeltuin. Maar ik vond het vooral prettig om zoveel mogelijk tijd in APDK te stoppen. Ik heb voor de laatste paar dagen zoveel mogelijk activiteiten in elkaar gezet. Ik heb muziek instrumenten gemaakt van afval materiaal en een aantal muzieklesjes gegeven. Ik heb nog wat meer bingo kunnen doen met extra mooie cadeaus. We hebben heerlijke tutmiddagen gehad, waarbij zelfs de jongens graag hun nagels wilden lakken. En zoals jullie al wisten zijn wij met de meesten kinderen naar het strand geweest. Een verhaal op zich, wat ik graag met jullie wil delen.

Toen ik de ochtend van het strand bij APDK aankwam, waren de kinderen al allemaal gekleed in hun vrijetijds kleding en hoorde ik de kinderen al enthousiast roepen: Beachie! Beachie! Een heerlijke sfeer hing er. Tegelijkertijd was er ook heel veel onduidelijkheid. Voor een aantal kinderen had ik ontzettend mijn best gedaan om toestemming voor het strand te krijgen. Uiteindelijk hadden de fysiotherapeuten toegestemd en konden die kinderen ook op de lijst voor het strand. Op de ochtend van het strand zie ik die kinderen beteuterd kijken en blijkt dat ze van de lijst geschrapt zijn. Weer met iemand in discussie en weer kreeg ik geen duidelijke argumenten waarom deze kinderen niet mee zouden mogen. Niemand wist eigenlijk uit te leggen waarom ze niet mee mochten. Dus de kinderen zaten in de bus om te gaan en toen kwam er iemand naar me toe om te vertellen dat ze echt niet mee konden. Dit keer werd er duidelijk uitgelegd wat het risico was en begreep ik waarom ze niet mee mochten. Helaas moest ik hen teleurstellen, maar verbazingwekkend genoeg namen zij dit heel positief op. Vervolgens heb ik een laatste check gedaan in de kamers en vond ik nog een aantal overgebleven kinderen. Ik nagevraagd waarom zij niet mee mochten en dat wisten ze eigenlijk niet. Uiteindelijk bleek dat deze kinderen prima mee mochten, maar dat niemand de moeite had willen doen om hen in de bus te krijgen. Ik werd hier toch zo pissig van dat ik meteen een rolstoel heb gehaald en die kinderen gewoon voor de bus heb gezet zodat ze er wel in moesten. Belachelijk gedoe af en toe.

Vervolgens kreeg ik te horen dat we niet naar het afgesproken strand gingen vanwege een tekort aan benzine. Rot smoes. Later bleek dat de bus gesponsord word om naar een bepaald strand te gaan, daar kan dus niet van afgeweken worden.

Uiteindelijk zijn we met de kinderen aangekomen op het strand en konden ze heerlijk genieten. Het heeft nog een tijdje geregend, maar gelukkig werd het algauw droog en konden de kinderen weer lekker spelen. Opvallend was dat er heel veel zusters mee waren die geen vinger uit hebben gestoken. Samen met de andere vrijwilligers en wat mensen van APDK liep ik me rot te sjouwen om al die kinderen in de zee te krijgen. Ik kan dan niet begrijpen dat je als zuster een zwemband van de kinderen afpakt en lekker in je eentje in de zee gaat dobberen, terwijl er nog zoveel kinderen smachtend zitten te wachten om meegenomen te worden naar de zee. Die hadden gewoon lekker een gratis dagje strand. Belachelijk irriterend gewoon. Maar als je dan die enthousiaste koppies ziet en die stijve lichamen die helemaal ontspannen in de zee, dan vergeet je alle andere onzin. Ik heb serieus nog nooit kinderen gezien die zo aan het genieten waren. Ik droeg een meisje naar de zee, al best zwaar, en zij was zo enthousiast dat ze begon te spartelen in mijn armen, waardoor ze bijna viel. Toen ze eenmaal in de zee zat begon ze te krijsen en te gillen van plezier, echt prachtig! Deze kinderen verdienen dit zo! Het is dan soms wel pijnlijk om te zien hoe het personeel met deze bijzondere kinderen om gaat. Zo had er een wat oudere jongen in zijn broek gepoept omdat niemand van de verzorgers de moeite wilden nemen hem naar een toilet te brengen. Vervolgens gaat degene die dit moet verschonen hem niet helpen. Nee, hij loopt de volle bus in en verspreid het nieuws onder iedereen die het maar wil horen. Hij lachte het kind keihard uit en zei dat we vanaf nu af aan hem niet meer grote jongen kunnen noemen. Helaas genoeg hoorde ik dit pas achteraf, omdat alles natuurlijk in het swahili was. Ik kan gewoon niet begrijpen dat je een kind zoveel meer schaamte aandoet. Uiteindelijk werd hij wel verschoond, maar hij schaamde zich natuurlijk rot.

Het allermooiste van dit strand verhaal kwam op maandagochtend toen ik weer bij apdk aankwam. Sivwo, een jongen van een jaar of 6, is geopereerd en net uit het gips. Hij moet nu weer leren lopen maar dit is ontzettend zwaar voor hem. Hij leek er wat depressief onder en kreeg het misschien voor elkaar om 1 stap te zetten per dag. Hierbij huilde hij dan ontzettend. Op maandagochtend na het strand kom ik de fysiotherapie ruimte in en zie ik hem met een trots gezicht heen en weer lopen. Hij kon niet meer stoppen met lachen! Toeval?

Omdat er nog steeds een aantal kinderen waren die niet naar het strand waren geweest, besloten Petra, Svenja (andere vrijwilligers bij APDK) en ik om deze kinderen mee te nemen naar de bioscoop. Hier is minder gevaar voor infectie en het zou minder intensief zijn dan een hele dag strand. Ook hier kregen we de nodige tegenslagen omdat nog steeds niet ieder kind mee mocht. Uiteindelijk hadden we een groepje bij elkaar dat wel zou mogen. Op de ochtend dat we weg zouden gaan haakten de meiden af, die vonden het denk ik te spannend of iets. Dus nog snel wat jongens gezocht en uiteindelijk zaten we in een bus vol enthousiaste jongens, op weg naar de bioscoop. Ik denk dat dit de meest prachtige dag is geweest. De jongens waren allemaal al wat ouders, maar hadden nog nooit een bioscoop gezien. En de film was nog 3D ook! Af en toe keek ik even naast me en zag ik 9 jongens gefascineerd door die brilletjes naar de film kijken, ongelooflijk! Omdat de film rond etenstijd eindigde besloten we nog een pizza met hen te gaan eten. In het restaurant aangekomen bedacht ik mij dat ze dit waarschijnlijk ook nog nooit hadden gedaan. Wat uiteindelijk voor hilarische momenten zorgde: Jongens die nog uitgebreid hun popcorn opeten, azijn in hun drinken willen doen, niet weten hoe ze uit een wijnglas moeten drinken, niet met een vork durven eten omdat dit in hun gehemelte zal prikken, te veel azijn over hun pizza gooien en dan zure bekken trekken, in het swahili vis en patat bestellen in plaats van pizza, vervolgens de vis met de saus heerlijk met hun vingers opeten en als laatst van de bediende een grote tas krijgen waar hun pizza overblijfselen in zaten. Het mooie hiervan was nog dat ze de pizza mee wilden nemen zodat de andere kinderen van APDK ook konden proeven wat een pizza is. Dat bedoel ik dus met bijzondere kinderen. Op de weg terug naar APDK en de volgende dagen waren de jongens nog aan het praten over de film en bleven ze ons maar bedanken voor de beste dag van hun leven.

En dan komt daar het moment dat je afscheid moet nemen. Ik had van te voren bedacht dat ik dit vrijdags zou doen, op het moment dat de kinderen in de speeltuin spelen. Ik had een popcorn machine geregeld en dan zouden de kinderen lekker wat kunnen eten en drinken, zou ik mijn cadeautjes uitdelen en er stil vandoor gaan. En toen begon opeens al het personeel voorbereidingen te treffen voor mijn ‘afscheidsfeest'. Er werden stoelen klaar gezet op de binnenplaats, er werden bloemen geplukt, de kinderen werden klaar gemaakt. Toen begon ik hem toch wel even te stressen. Ik had verder niets voorbereid, ik had geen eens wat voor het personeel! Dus nog even snel naar de winkel gerend om voor het personeel soda en koek te halen. De popcorn werd klaar gemaakt in een pan aangezien het stroom eruit lag. En toen begon mijn afscheid. De directrice van APDK, madame Lea, gebruikte zoveel mooie woorden dat ik tot nu toe nog niemand heb kunnen vertellen hoe bijzonder het was. Iedereen is natuurlijk benieuwd naar hoe mijn laatste dag was, vooral omdat ik er zo tegen op keek. Maar het was zo indrukwekkend, dat ik daar de woorden gewoon niet voor kon vinden. En eigenlijk nog steeds niet weet te vinden. De laatste paar dagen sowieso waren zo bijzonder dat woorden niet genoeg zijn. Madame Lea vertelde dat zij erg onder de indruk was van mijn persoonlijkheid. Zodra ik ergens binnenkom gaat het licht aan, wordt iedereen vrolijk. Dit merkte zij ook aan de kinderen. Iedere keer dat ik bij APDK het terrein opkom beginnen de kinderen te zingen: Arianne! Arianne! Arianne! Madame Lea vertelde dat zij, de schoonmakers, de fysiotherapeuten, de zusters of zelfs andere vrijwilligers het terrein op kunnen komen, zonder dat iemand het merkt. Maar als zij op haar kantoor zit, weet ze altijd of ik er wel of niet ben, omdat de kinderen dit heel duidelijk aankondigen. Al met al een verhaal vol lovende woorden waar ik alleen maar verlegen van word. Vervolgens kreeg ik van de kinderen zelfgemaakte bloemen kransen en tekeningen. Een van de jongens wilde mij ook nog tegenover iedereen bedanken. Hij deed dit zo lief, dat Madame Lea ervan moest huilen. Vervolgens heb ik de cadeautjes en de popcorn uitgedeeld en opeens begonnen de kinderen in het swahili te zingen. Weer zag ik Madame Lea met tranen in haar ogen verbijsterd luisteren naar de kinderen. Ik vraag haar wat ze zingen en ze kon alleen maar zeggen dat ze zich afvroeg waar die kinderen dit hebben geleerd, dat ze zulke mooie woorden gebruiken om uit te leggen wat ik voor hen heb betekent. Ze was erg verbaasd en ik baalde meer dan ooit dat ik geen swahili versta.

Al met al een bijzondere dag, om een bijzondere tijd met ontzettend bijzondere kinderen af te sluiten. Nu voel ik mij verschrikkelijk nutteloos omdat ik weet dat er nog zoveel meer is te doen bij APDK, dat de kinderen nog zoveel meer verdienen. Voor mij voelt het heel erg alsof ik hen in de steek laat en ik wil dan ook zeker proberen om op een bepaalde manier nog te kunnen helpen. Sowieso blijf ik nog een tijdje het fruit sponsoren. Mochten er mensen zijn die graag een goed doel willen sponsoren maar dit vaak niet vertrouwen, ik weet inmiddels de mensen en de wegen om geld goed terecht te laten komen. En de kinderen van APDK hebben het nodig, maar verdienen het vooral zo erg!

Het leven hier, maar vooral de kinderen van APDK hebben mijn leven veranderd. En zoals veel mensen in Nederland blijken te denken dat ik veranderd zal zijn door alles wat ik hier heb gezien en meegemaakt: Ja. Ik ben veranderd. Ik ben minder egoïstisch geworden, ik raak minder snel in de stress om kleine dingen, ik wil niet altijd maar meer, en ik weet nu wat echt belangrijk is: Mensen om je heen hebben die naar je omkijken, maar vooral omkijken naar de mensen om je heen. Aan jullie om dit een goede of slechte verandering te vinden.

Reacties

Reacties

Marjolein en Jurrie

He lieverd,
Wat een mooi, ontroerend verhaal weer. Wat zal jij het moeilijk gehad hebben de laatste dagen. En nu je inderdaad leeg voelen omdat je nu "even" lekker vrij bent en mag uitrusten. Je hebt heel veel voor elkaar gekregen en daar moet je trots op wezen.
Over het veranderen gesproken...ik denk dat de meeste mensen veranderen als je zoveel ziet/ meemaakt in zo'n bijzondere periode met heeeel BIJZONDERE mensen. Dat lijkt me meer dan normaal. Wij rijke Nederlanders hebben helemaal niks te klagen. Het kan allemaal veel erger en jij hebt dat met je eigen ogen kunnen zien. Je kan trots zijn op alles wat je er hebt gedaan, dit zal je je leven niet meer vergeten.
Zal ik vast nieuwe flyers voor je maken? Hahaha! Zodat je over een jaar of 2 nog even terug kan een paar maanden? Ik weet zeker dat je weer opnieuw gesponsord word, iedereen weet hoe goed hun geld terecht is gekomen. En nog het leukste is...hier in Nederland vond je het allemaal best heel spannend om naar APDK te gaan en zag het Mombasa childers home meer zitten. En nu....je bent helemaal in je sas bij APDK. Zo zie je maar hoe snel je kan "veranderen".

Geniet van je wel verdiende vakantie. Laat Mike APDK maar zien, dan heb je een goeie reden om nog even terug te gaan. Ik weet zeker dat de kinderen blij reageren.

Ik ben stiekem heel hard aan het aftellen...nog 26 dagen en dan zien wij je weer in het "echt"!!! Kan niet wachten om je in me armen te sluiten op Schiphol en je een hele dikke knuffel te geven.

Dikke kus je zus en Jur natuurlijk

Diane

Hoi Arianne, wat heb ik al die weken vol verbazing en bewondering je verhalen gelezen, ik vond het geweldig om je op deze manier te volgen, volgens mij heb je ondanks je irritaties zo af en toe toch wel heel erg veel genoten en heel veel goede dingen gedaan.
Ik zou zeggen geniet van je welverdiende vakantie en mocht je nog eens terug gaan, wat de kinderen van het APDK zeker graag zouden willen, moet je misschien toch een beetje swahili leren.
Fijne vakantie Diane en de rest

Bolle

Sjeeeeeeetje Arri waarom schrijf jij al je verhalen op zo'n manier dat ik altijd moet janken.. Geweldig die kinderen van apdk dat ze het zo leuk hebben gevonden op het strand! Ik belde je vrijdag avond nog op om te vragen hoe je afscheid is geweest. Het enige antwoord dat ik kreeg was "leuk". Ik wist al genoeg.

Helemaal super natuurlijk dat dat kindje voor het eerst weer kon lopen zonder te huilen! Ik ben trots op je =)

Al met al ben ik super blij dat je ook weer naar huis komt. Eerst nog even lekker genieten een paar weekjes met Mike, en dan weer het vliegtuig in.

Geniet nog even van je laatste dagen zuss!

Dikke kus xxxxxxxxxx

Ineke

Lieve Arri,
Wat een mooi en ontroerend verhaal. Ik heb het met tranen in mijn ogen gelezen. Wat heb je ontzettend goed werk gedaan daar. Ik snap dat je het heel moeilijk vind om die kinderen daar achter te laten. Jij zult de afgelopen maanden een onuitwisbare indruk om hen hebben achter gelaten, net zoals zij dat bij jou doen.
Je kunt heel erg trots zijn op jezelf. Ik ben het zeker!

Geniet nog van je laatste weekjes Kenia met Mike!

Kus, Ineke

Elly,Marieke en Wim

Hoi Arianne,

Prachtig en onroerend verhaal.
We hebben het al gezegd dat we je een kanjer vinden door
al dat werk wat je voor de kinderen daar hebt gedaan en dat vaak in moeilijke omstandigheden.
Geniet van de dagen dat Mike straks bij je is en tot ziens
op schiphol.

Groeten Elly,Marieke en Wim

Jolette

Arrie, wat een mooi verhaal zeg! Ik kan me nu al zo goed inleven in al jouw verhalen, maar dan weet ik geeneens hoe het echt is! Wauw.. indrukwekkend! Ik kan me voorstellen dat je graag nog meer wil doen voor alle lieve kinderen daar, maar je moet ook bedenken dat je al zo ontzettend veel hebt gedaan. En ik weet zeker, na het lezen van al jouw verhalen, dat de kinderen een fantastische tijd hebben gehad! Zoals zij al zeiden, de mooiste dag(en) van hun leven. Wees daar maar trots op =D
Dikke kus ook van Mies!!

Melanie

Schatje toch!
Hoe verder ik kom met het lezen van je verhaal, hoe harder de tranen over me wangen rollen. Vind het zo ontzettend mooi wat je gedaan heb en heerlijk om te lezen wat die lieve kindjes voor je gemaakt en gedaan hebben.
Je was al een topper, maar nu ben je nog meer een topper!! ben super trots (voor de 1000e x) op jou.

Ik snap heel goed dat je je nutteloos voelt, maar geniet even van je vrijheid en geniet even van je rust.
En ik help je graag om die kindjes van fruit te voorzien.
Ga nu snel je foto's bekijken:)

Dikke kusss

Ingrid

Ik kan me alleen maar aansluiten bij al die mensen die voor mij iets geschreven hebben, meid de tranen staan in mijn ogen. Je begrijpt hier niet dat mensen zo met de kinderen omgaan.

Marc en Petra

Hallo Arianne

wat een ontroerend bericht weer maar je ziet dat het niet altijd gaat om de materieele dingen in het leven.

ieder kind wat aandacht en genegenheid
is veel meer waard dan wat ook

ook fijn dat je nog zoveel leuke dingen met hen hebt gedaan ( ondanks dat er dan nog weer wat afvallen )

maar je mag trots zijn op jezelf

geniet nu maar van je vakantie je hebt het verdiend

liefs Marc en Petra

Je jankende vader

Met het lezen van je verhaal is me zakdoek vol.
Meisje wat ben ik (en nog zooooo veel andere) trots op je. Jij kan je verhaal eerst niet op papier zetten en ik kan geen reactie op je voorgaande verhaal op het scherm krijgen. (de letters zijn telkens dubbel) Ik spreek je wel op een andere manier. EEN HEEEEL DIKKE KUS, EEN HUG EN EEN KNUFFEL.

dag schatje,
papa.

Ronald

Lieve Arri

ik kreeg gewoon kippenvel toen ik je verhaal aan het lezen was.gewoon dat jij die kinderen hun dag van hun leven geeft,dat ze Arianne nooit zullen vergeten. Je hebt je beste beentje voor gezet de afgelopen periode.best heel erg trots op je, dat je dit zonder een woord swahili sprak in het begin dat je dit allemaal voor mekaar hebt gekregen:) geniet ook zeker van de dagen samen met mike en voor je het weet kan je iedereen hier weer in de armen sluiten

dikke kus

rie suk

Hallo Arri.het is prachtig dat je de kinderen de laatste dagen onvergetelijke vreugde hebt kunnen bieden. dat is bij je afscheid duidelijk gebleken. Jouw toekomstig leven met die fantastische veranderingen in je gedrag is een rijkdom waar velen een voorbeeld aan zullen hebben. Nog mooie weken met je vriend toegewenst. Zoens Rie

hannie

lief kind
Wat ben jij bizonder!
En ik kan me zo goed voorstellen dat die kinderen daar dat ook vinden en van jou zijn gaan houden.
Veel sterkte met het loslaten!
Geniet lekker van je vacantie met Mike,dat verdien je.
dikke kus

Sylvia & Peter Radema

Hallo Arianne
Zeker heel indrukwekkend en wat moet het frusterend zijn om te zien hoe ongeinteresseerd het vaste personeel met deze kinderen om gaat!ook al zal dit in hun cultuur opgesloten zitten moet het de directrice toch zijn opgevallen dat het blijkbaar ook anders kan!
Wie weet wat dit nog te weeg gaat brengen? je mag trost zijn op jezelf!
Fijne vakantie en geniet er van

groeten , Sylvia & Peter

Carola

Lees net je verhaal en zit hier ook met mijn ogen vol waterlanders. Wat bijzonder en fijn dat je zo'n verschil hebt kunnen maken in t niet zo leuke leven van die kinderen. En dat alleen maar door jezelf te zijn!
XxC

Malenka

Snif,snotter! Wat een verhaal! Maar voor nu:
een fijne vakantie toegewenst met onze zoon. Geniet lekker saampies. Vanavond gaan we hem uitzwaaien en dan....na een paar weken komen jullie, ook weer heerlijk, terug.
Dikke kus van maMalenka en paPaul

Monique Breuer

Wat een indrukkendwekkend verhaal van 30 mei!
Arianne ik hoop dat je nog een fijne tijd voor de boeg hebt daar.Geniet van je vrije tijd samen met je vriend!!
groetjes uit Varsseveld van de hele familie.

Bert

Lieve Arri,
Ik heb al je verhalen gelezen en kan na het lezen van je laatste bericht alleen maar zeggen GEWELDIG! ECHT GEWELDIG!
Zo zie je maar dat individuele initiatieven vreselijk goed werken. Zowel voor de mensen daar als voor jezelf.
Geniet van je vakantie met Mike. XX

Astrid (nieuwe vrijwilliger bij APDK)

Hoi Arrianne,

Wat een mooi verhaal, erg ontroerend. Wat fijn voor je dat je nu weet hoe erg je gewaardeerd wordt daar in APDK. Ik vertrek 7 juli, ik hoop voor die tijd nog contact met je te hebben over APDK. Jij kan w.s. mij de beste voorbereiding geven.

Mail me (als je tijd heb) astridverdoorn@live.nl

Groetjes,
Astrid

Elody

Jeetje ar wat een verhaal weer! Echt mooi wat je hebt kunnen betekenen voor die kinderen! Het is echt zo snel gegaan! Ben super trots op je! Heeel veeel plezier nog met mike! & tot snel! xje

Peter en Erna

Geweldig wat je hebt gedaan. Zoveel brengen en daardoor ook zoveel halen, voor jezelf maar ook voor ons die het meet je mooie berichten en foto's bijna 'live ' konden meebeleven.

We willen voor jouw voorstel om fruit in de toekomst te blijven regelen graag ondersteunen. Een maandelijkse bijdrage op een rekening voor zo een goed doel is helemaal top.

Geniet van je vakantie met Mike .

Groeten Peter en Erna

janine

hoe schrijnend de situatie ook is...wat een feest dat jij bent geweest!...jij en de andere vrijwilligers hebben de kinderen laten zien dat leven mag! dat ze waardevol en bijzonder zijn...chapeau!
ik bennog steeds heel hard aan t nadenken over een beloningssysteem waarmee t personeel te motiveren is alle voorraad ook echt in te zetten...hun hart in te zetten...tot nu toe nog niets anders dan een soort bonussysteem...(maar hoe check je dat) kunnen bedenken...wat zou t fijn zijn als daar iets in kan veranderen...
misschien is t wel een idee om eens te kijken of er een vrijwilliger heen kan die juist voor t personeel komt...omdat te onderzoeken?

geniet van de vakantie

groetjes janine

Corrie en Dik

Wat een prachtig verhaal heb je weer geschreven, het is een groot talent wat jij hebt gekregen. Zo mooi alles weergegeven dat het ons ook diep raakt wat daar allemaal gaande is en wat een goed resultaat laat je daar achter. Misschien kun je al die verhalen wel bundelen en er een mooi boek van maken met al die prachtige foto`s dan kun je misschien nog meer voor al die kindertjes betekenen. Maar eerst lekker genieten van je welverdiende vakantie.
liefs Corrie en Dik

Marjolein en Jurrie

Hoi lieverd,
Het was vandaag dan echt zo ver. Je hebt afscheid moet nemen van Mombasa. Een bijzondere plek met bijzondere mensen die je nu achter je laat.
Ze hebben een geweldige tijd met jou gehad dat weet ik zeker. Jullie zitten nu in de trein opweg naar Nairobi.
Tja...die WC he Hahaha. Wat moest ik lachen toen Marloes je aan de telefoon had. Hopelijk kunnen jullie een beetje slapen en morgen nog wat mooie plekjes zien.
Heel veel plezier met de 3 daagse safari.
Ik tel ondertussen nog steeds af....nog 6 dagen.
Dan zien we je weer.

Wij komen net terug van de reunie, was een gezellige middag.
Tot zaterdag!
Dikke kus Mar en Jur

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood